اینستاگرام چیزی نزدیک به ۸۰۰ میلیوننفر کاربر فعال در هر ماه دارد و با شبکهاجتماعی طرف هستیم که ایرانیهای بیشماری در آن حضور دارند و روزانه صدها هزار پست منتشر میکنند. اما این پستها در زیر سیل پستهای اینستاگرامی گم میشوند و به اندازهای که باید و شاید محبوبیت پیدا نمیکنند.
از آنجایی که اینستاگرام تنها جنبه تفریحی و سرگرمی ندارد و تجارتهای مختلفی در این شبکه اجتماعی مشغول به کار و تبلیغ هستند، دریافت لایک بیشتر و محبوبیت پستها اهمیت بیشتری پیدا میکند و درواقع حیات بسیاری از شغلهای اینترنتی در گرو فعالیت مؤثر در اینستاگرام است. ترفندهای زیادی برای دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام وجود دارد اما مهمترین چیزی که در این بین جلوه میکند، ساخت محتوایی عالی و بینقص است تا بیشترین تعداد لایک را به دنبال داشته باشد.
بهعبارت دیگر ساخت یک محتوای عالی و باکیفیت، دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام را تضمین میکند. اما انصافاً باید اعتراف کرد ساخت محتوا کار چندان سادهای هم نیست و اگر دستی در این کار داشته باشید حتماً بهخوبی میدانید که بعد از مدتی ایدههای ساخت محتوا قدیمی میشوند و مخاطب دیگر تعاملی که از وی انتظار میرود را با پستهای شما نخواهد داشت.
از طرف دیگر از آنجایی که هزاران حساب کاربری در اینستاگرام هر روز مشغول به تولید محتوای جدید هستند، مشاهده این محتواها از حوصله کاربر خارج میشود و تنها به محتواهایی توجه میکند که واقعاً باکیفیت و جذاب باشد. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا در این قسمت راهنمایی کامل و جامع از ترفندهای ساخت محتوای عالی و با کیفیت در اینستاگرام برای شما بگوییم.
۱. استراتژی تولید محتوا
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است و به همین دلیل نیز محتوایی که تولید میکنید باید به لحاظ بصری، جذابیت زیادی داشته باشد. اما حتماً برای شما هم پیش آمده که ساعتها وقت و زمان برای تولید یک محتوای باکیفیت اختصاص دادهاید و پس از انتشار، این محتوا لایک قابل قبولی نیز دریافت کرده اما آنچنان که باید و شاید بازخورد خوبی نداشته و عملاً مشتریهای زیادی را به دنبال نداشته است. اینجاست که باید گفت به قول قدیمیها یک جای کار میلنگد و احتمالاً استراتژی درستی برای تولید محتوا در اینستاگرام تدوین نکردهاید. به این ترتیب بهتر است قبل از اینکه به ویژگیهای بصری پستهای اینستاگرام اشاره کنیم بهتر است چند قدم به عقب باز گردیم و استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را از ابتدا با هم تدوین کنیم.
وقتی که کار خطیر تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را بر عهده میگیرید بهتر است به این قضیه فکر کنید که کدامیک از روشهای تصاویر، ویدئو و استوریها بازخورد بیشتری در مخاطبهای شما به دنبال دارد. تجربه نشان داده است تولید کنندگان محتوا، ایدههای خوبی را برای محتوای اینستاگرام پیاده میکنند اما در انتقال پیام این ایدهها به مخاطب مشکل دارند. به عبارت سادهتر محتوایی که تولید میکنید باید مفهوم ساده اما جذابی داشته باشد و این مفهوم، در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل شود.
با در نظر گرفتن این نکته، اگر پستهای شما بازخورد مناسبی ندارد، بهتر است به جای اینکه دنبال چگونگی عدم بازخورد مناسب پستها باشید، به دنبال چرایی عدم بازخورد پستها بگردید.
برای روشنتر شدن این نکته اجازه دهید مثالی بزنیم:
- چرا در اینستاگرام فعالیت تجاری میکنیم؟
- پیداکردن مشتریهای بالقوه
- شناساندن برند تجاری
- افزایش فروش محصولات
اکنون با در نظر گرفتن پرسشهایی که به سؤال بالا دادیم، بهتر است بپرسیم چگونه محتوایی باید در اینستاگرام منتشر شود؟
- انتشار تصاویر، ویدئو و استوریهایی که در آن فرآیند ساخت کالا با مشتری به اشتراک گذاشته شود
- انتشار عکسهای باکیفیت از محصولاتی که تولید میشود
- انتشار عکسها و استوریهایی از فعالیت روزانهای که در مکان تجاری در جریان است
- انتشار محتواهایی که کاربران تولید کردهاند
پرسش و پاسخهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم به شما کمک میکند تا اطمینان خاطر حاصل نمایید که محتوای تولیدی شما دقیقاً همان چیزی است که مخاطب در اینستاگرام به آن توجه نشان میدهد.
۲. قابلیتهای بصری محتوا را دست کم نگیرید
پس از اینکه استراتژی مناسبی برای تولید محتوا تدوین کردید زمان آن فرا میرسد که فرآیند تولید محتوا را شروع کنید و در کنار رعایت بازهزمانی انتشار محتوا، باید وسواس زیادی در خصوص محتوایی که منتشر میکنید بهخرج دهید. تجربه نشان داده است حسابهای کاربری تجاری در اینستاگرام روز به روز به سمت تعاملیتر شدن پیش میروند و سبک و سیاق این حسابها شباهت بیشتری به صفحههای وبسایت پیدا کرده است و دیگر خبری از حسابهای تجاری معمولی که تنها عکس منتشر میکنند در اینستاگرام نیست.
اینجاست که پیشنهاد میکنیم برای بدست آوردن مخاطب بیشتر و همچنین حفظ مخاطبهای فعلی، سبک و سیاق خاص و مشخصی را برای محتوایی که در اینستاگرام منتشر میکنید در نظر بگیرید. برای رسیدن به چنین هدفی بهتر است تصویرهایی که در حسابکاربری اینستاگرام خود منتشر میکنید شکل و شمایل واحدی داشته باشند. انجام چنین کاری ممکن است ساده به نظر برسد اما ترفندهای خاص خودش را دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
رنگهای محتوای اینستاگرام باید طیف رنگ غالب داشته باشد
یکی از بهترین روشها برای داشتن یک صفحه تجاری حرفهای در اینستاگرام، استفاده از یک طیف رنگ غالب در پستها است. برای نمونه اگر تجارت شما در زمینه تولید گل و گیاه است، رنگ سبز میتواند بهعنوان رنگ غالب پستهای شما انتخاب شود و عکسهایی منتشر کنید که رنگ سبز در آنها بیشتر باشد. از این طریق وقتی مخاطب به پستهای شما در فید اینستاگرام نگاه میکند، ناخوادگاه نظرش به رنگ سبزی که استفاده کردهاید جلب میشود و اینکار مخاطب را تشویق میکند تا گشت و گذار بیشتری در پستهای اینستاگرام صفحه شما داشته باشد.
نظم و شبکهبندی را برای پستها در نظر بگیرید
فید پستهای شما در اینستاگرام باید حالتی همانند یک گالری بصری را پیدا کند که تصویر محصولات و محتواهایی که تولید کردهاید همانند کالاها در پشت ویترین، منظم و مرتب در بالا، کنار و زیر یکدیگر قرار گرفته باشند. به لطف چنین ویژگی وقتی مخاطب به صفحه اینستاگرام شما سر میزند تحت تأثیر نظم و زیبایی محتواهایی که تولید کردهاید قرار میگیرد و تشویق میشود تا این پستها را دنبال کند.
گذاشتن متن بر روی عکسها نیز از آن دسته روشهایی است که بسته به نوع مخاطب، میتواند بازخوردهای مختلفی داشته باشد. عکسها باید به گونهای در فید اینستاگرام در کنار هم قرار بگیرند که هر کدام از آنها به راحتی قابل تفکیک باشد و مخاطب احساس کند که از دور به چند بیلبورد مختلف نگاه میکند.
قراردادن عکسها در خطهای افقی با طیف رنگ واحد نیز روشی مناسب برای جدولبندی و چیدمان پستهای اینستاگرام است.
یکی دیگر از روشهایی که عکسها را از یکدیگر جدا در اینستاگرام نشان میدهد، قرار دادن قاب سفیدی دور هر کدام از عکسها است. برای چنین کاری میتوانید از اپلیکیشنهایی ویرایش تصویر کمک بگیرید. در این زمینه میتوان به اپلیکیشنهای «ویتاگرام» (Whitagram) و افترلایت (Afterlight)، اشاره کرد. قرار دادن قاب با اندازههای متفاوت دور عکسها، باعث میشود تا فید پستها در اینستاگرام شبکهبندیشده و منظم بهنظر برسد و مخاطب احساس کند که با کاتالوگ محصولات سر و کار دارد.چنین روشی بهخصوص برای تجارتهایی که پوشاک و البسه در اختیار مشتری قرار میدهند بسیار مناسب بهنظر میرسد.
یکی دیگر از سبکهای بسیار جالب برای شبکهبندی و زیباسازی محتوا در فید اینستاگرام، سبک شطرنجی است. همانگونه که از نام این سبک پیدا است، پستها را به گونهای تنظیم میکنید که یک در میان، رنگ پیشزمینه این پستها تیره و روشن باشد. این کار باعث تمایز محتواهایی که تولید کردهاید در فید اینستاگرام از یکدیگر میشود و برای محتواهای متنی نیز گزینه مناسبی بهنظر میرسد.
تقسیم تصاویر در ابعاد ۳، ۶ و ۹ قسمتی و انتشار پشتسرهم این عکسها، یکی دیگر از روشهای جالبی است که این روزها شاهد آن هستیم، اگر این عکسها در رزولوشنهای بالا گرفته شده باشد، نمایی کلی از پروفایل را بهتصویر میکشد. ناگفته نماند از آنجایی که اینستاگرام پستها را در قسمت فید به ترتیب تاریخ نشان نمیدهد، قسمتهای مختلف یک عکس ممکن است در فید بهصورت جداگانه و دور از هم قرار بگیرند.
انتشار پستها در اینستاگرام بهگونهای که در بالا به آن اشاره کردیم نیازمند سازماندهی و استمرار است و به همین دلیل نیز در ابتدا برای شما از تدوین استراتژی تولید محتوا گفتیم، مطمئن باشید انتشار محتوای برنامهریزیشده در بازههای زمانی مشخص، بازخورد بسیار خوبی را بهدنبال خواهد داشت.
۳. محتوای اینستاگرام
چه محتوایی باید منتشر کنیم؟
این پرسشی است که تمام تولیدکنندههای محتوا از خود میپرسند و انصافاً هم باید گفت پاسخ به آن مستلزم درنظر گرفتن موارد زیادی است. در نتیجه بسته به نوع تجارتی که در اینستاگرام تبلیغ میکنید، رویکردهای مختلفی را برای انتشار محتوا باید در نظر بگیرید که در ادامه به قسمتی از آنها اشاره میکنیم:
- لحن: پیام محتوای شما میتواند، جدی، بامزه، آموزنده یا خودمانی باشد
- شخصیتهای تاثیرگذار در اینستاگرام: با افراد پرطرفدار در اینستاگرام برای تولید محتوا تعامل دارید؟
- انتشار تصاویر گرافیکی، نقاشی یا عکس؟
- استفاده از عکسهای آماده، یا عکسهایی که خودتان از محصولات و خدمات گرفتهاید
محتوای اینستاگرام برای تجارتهایی که از مدل بازاریابی تجارت برای مشتری (B2C) استفاده میکنند
از آنجایی که در این مدل از تجارت، کالا را باید در اختیار مشتری قرار دهید، در صورت امکان از محصول یا کالایی عرضه میکنید عکس بگیرید و فرآیند تولید محتوا را با عکسهای کالاها شروع کنید. در کنار پستهایی که از محصولات قرار میدهید بهتر است سبک و سیاق مشخصی را نیز برای برند تجاری خود در اینستاگرام ایجاد نمایید. برای انجام اینکار ایدههای زیر پیشنهاد میشود:
تصاویر محصولات:
حتماً شما هم شنیدهاید که نهایت زیبایی در سادگی است و به همین دلیل قرار دادن عکس محصولات با حالتی ساده، اما زیبا در اینستاگرام، معرف خوبی برای برند شما خواهد بود. این محصولات میتواند، کالاهای جدید یا کالاهایی پرفروش باشد. از تکنیکهای عکاسی نیز برای قراردادن تصویر محصولات در اینستاگرام میتوانید کمک بگیرید. بهتر است عکسی که از محصولات میگیرید از نمایی بالا باشد تا کالاها در زوایهای باز به نمایش گذاشته شود.
- ۹۸/۰۴/۲۳